Länsi-Uudenmaan hajajätevesihanke

Tiedotteet

Etusivu :: Tiedotteet :: LINKKI 2017-hankkeen loppuseminaarissa pureudutaan jäteveden käsittelyyn ranta-alueilla
22.03.2018

Vuoden 2017 alussa tuli voimaan uudistettu lainsäädäntö koskien haja-asutuksen jätevedenkäsittelyä. Uudistetussa lainsäädännössä painopisteeksi on aiempaa enemmän nostettu esille ranta- sekä pohjavesialueet, sillä nykyään haja-asutuksen jätevesijärjestelmien uudistamisen siirtymäaika, joka jatkuu 31.10.2019 asti, koskee lähinnä näitä alueita.

Länsi-Uudenmaan LINKKI-hajajätevesihankkeessa näitä herkkiä alueita on jo monta vuotta priorisoitu haja-asutuksen jätevesikartoituksessa ja -neuvonnassa. Myös kuntien ympäristönsuojelumääräysten haja-asutuksen jätevesiin liittyvät määräykset koskevat lähinnä ranta- ja pohjavesialueita.

LINKKI-hanke järjestää seminaarin – Jäteveden käsittely ranta-alueella 27.3.2018 Lohjalla. Seminaarissa perehdytään ranta-alueiden jäteveden käsittelyn vaatimuksiin ja vaihtoehtoihin käytännönläheisten esimerkkien avulla. Seminaarissa käsitellään muun muassa jäteveden käsittelyn nykytilanne ranta-alueilla Länsi-Uudellamaalla, uusia työkaluja ja haasteita, sekä käytännön ratkaisuja jäteveden käsittelyyn. Tilaisuus on tarkoitettu alan ammattilaisille, mutta se on avoin myös kaikille asiasta kiinnostuneille.

LINKKI-2017 hanke jatkuu toukokuun loppuun asti ja LINKKI-2018 hankkeelle on haettu hajajätevesineuvonta-avustusta. Hanke odottaa vielä rahoituspäätöstä mutta valmistelut on jo käynnistetty, jotta puolueetonta hajajätevesineuvontaa voidaan jatkaa tänäkin vuonna.  Hankkeeseen osallistuu alueen 8 kuntaa: Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Kuntien lisäksi hanketta rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus. Hanke liittyy Länsi-Uudenmaan kuntien hajajätevesistrategiaan 2013–2021 ja ympäristöministeriön valtakunnalliseen jätevesineuvontaan. Hanketta koordinoi Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry ja lisätietoa hankkeesta löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.hajavesi.fi

Lisätietoa Jäteveden käsittely ranta-alueilla- seminaarista löytyy osoitteesta: http://www.hajavesi.fi/fi/kalenteri/?itemid=3515&a=viewItem

Lisätietoja/tilläggsuppgifter:

Minttu Peuraniemi